tirsdag 10. mars 2009

Fra undertrykkelse til likeverd




Den 8. mars feirer de fleste hjem kvinnedagen. Dagen feires ikke bare i Norge, men også i de fleste andre land. Dette er en internasjonal dag hvor kvinnene skal bli hyllet og all oppmerksomhet skal være rettet mot dem. Grunnen til at vi feirer kvinnedagen den 8. mars er fordi på denne dagen fikk kvinnene stemmerett. Vi var ikke lenger kjærringene som måtte gjøre all "dritt" arbeidet;lage middag, vaske,ordne huset, handle inn varer osv. På denne dagen innså mennene endelig at vi kvinner akkurat har samme verdi som det mennene har.

For hundre år tilbake var mye mer oppmerksomhet og verdi rettet mot kvinnedagen enn det er i dag. Hva kommer dette av? I dag vet ikke de fleste ungdom hva kvinnedagen symboliserer engang. Jeg ante ikke at vi hadde en kvinnedag før på søndag, da halvparten av vennene mine på facebook oppdaterte statusen sin til "Gratulerer med dagen jenter" eller noe lignende, og jeg kom frem til at dette ikke kunne være fordi så ekstremt mange jenter hadde bursdag akkurat på denne dagen. Jeg satt og funderte litt på dette, men etter en stund var det en luring som oppdaterte statusen sin og skrev ”kvinnedagen” da forstod jeg at det var noe jeg hadde gått fullstendig glipp av, så jeg googlet litt og fant nyheten på nettet. Etter å ha lest dette forstod jeg endelig sammenhengen.

Vi kvinner burde få litt goder på selve dagen, som for eksempel gratis middag og varm drikke på en søt café, laget av mange slavemenn eller noe sånt! Slik at mennene kan forstå hvordan kvinnenes arbeidsdag var før i tiden. De kan da vel holde ut én dag med slavearbeid, når vi kvinner holdt ut i fler generasjoner?

Hvordan kan det ha seg slik at jeg har en slik distanse til kvinnedagen? Har jeg vokst opp i et hjem hvor mamma og pappa har fremstått som likeverdige i forhold til arbeid og oppdragelse? Kanskje er kvinnedagen en viktig markering av at kvinner gjennom de siste hundre år har oppnådd likeverd? Men på enkelte områder vet vi allikevel at menn og kvinner ikke blir behandlet likeverdig. Kvinneyrker(sykepleier) har i 2009 ikke oppnådd en likeverdig lønn. På denne bakgrunn er det viktig at kvinnedagen opprettholdes som en markering av den positive utviklingen, men også en markering at likeverdighet ikke er oppnådd på alle områder i det norske samfunnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar